CO2 compensatie

CO₂-compensatie maakt vliegen niet milieuvriendelijk

In NRC zei voetballer Siem de Jong: ‘Als ik op reis ga, kruis ik bij KLM altijd de optie aan om voor een paar euro een boom te planten.’ Vliegen is een behoorlijk schadelijke vorm van vervoer. Daar schreven we eerder al over. Een boom planten is sympathiek, maar heeft het ook effect?

CO₂-compensatie is vaak niet meer dan een muisklik. Siem de Jong zal met een goed gevoel het vliegtuig instappen, maar niet zijn eigen vlieggedrag onder de loep nemen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van De Keuringdienst van Waarde dat het aankopen van compensatiebos vaak een schimmige praktijk is. De vraag is bijvoorbeeld of degene die het bos verkoopt, ook de rechtmatige eigenaar is. Voor je het weet koop je twee keer hetzelfde stuk bos. Dat schiet weinig op.

Daardoor is CO₂-compensatie weinig meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Op lange termijn is het noodzakelijk om schone vliegtuigbrandstof te ontwikkelen.

Tot er een oplossing is, is het belangrijk dat er goede alternatieven voor vliegen zijn. Neem de TGV van Amsterdam naar Parijs of de AVE van Barcelona naar Madrid: treinen die snel, goedkoop en comfortabel zijn. Die zijn de investering waard. Als daarnaast vliegen wordt ontmoedigd door hogere CO₂-belastingen, kan Siem de Jong volgende keer met gerust hart de trein nemen.

LaatBloeien schreef al eerder over De niemand-vliegt-dag

Meer lezen

Over de schimmige wereld van CO²-compensatie
Waarom minder vliegen, op korte termijn helpt
Het interview met Siem de Jong

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief