Facebook Takes it all

Facebook takes it all

Midden jaren nul leek de tijd van de startup aangebroken. Bedrijfjes van jonge internetondernemers staken een voor een de kop op. Maar niet al het succes bleek houdbaar. In de vroege jaren nul kon je nog kiezen tussen een profiel op Friendster, CU2, Hyves of Myspace om in contact te blijven met je vrienden. Nu heb je de keuze uit Facebook. Of een app die in bezit is van Facebook.

In 2017 had Facebook zo’n 2 miljard actieve gebruikers per maand. Bedenk daarbij dat er van de 7,5 miljard inwoners van de aarde slechts zo’n 3,5 miljard toegang tot internet hebben. Ongeveer 750 miljoen mensen daarvan wonen in landen die Facebook blokkeren. Dan wordt duidelijk hoe groot Facebooks monopolie is. Ze zit tegen de grenzen van haar groei aan. Er is bijna niemand meer die géén profiel heeft.

Dat heeft grote consequenties. Facebook kan doen en laten wat ze wil. Haar gebruikers (wij dus) zijn een product en onze informatie wordt doorverkocht aan adverteerders. Media (radio, kranten, televisie) zijn altijd al een doorgeefleuk voor reclame geweest. Maar niet eerder was de impact op de privacy van burgers zo groot.

Wat zijn de consequenties van Facebooks beleid? En kunnen we er iets tegen doen? Die vragen gaan we hier de komende tijd beantwoorden.

Meer lezen

De dood van de startup
De meedogenloosheid van Facebook

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief