Goedkoop en duurzaam

Goedkoop én duurzaam?

Door producten te gebruiken, onttrekken we ecologische waarde aan de aarde. Zo kost het telen van een avocado 25 liter water – iets wat je niet terugziet in de supermarktprijs. Als we minder negatieve impact op het milieu uit willen oefenen, is het belangrijk om het bewustzijn over verborgen kosten van producten te vergroten.

Daarom is het goed dat de universiteit van Wageningen in samenwerking met True Price onderzoekt wat de verborgen kosten zijn van levensmiddelen. Hierbij nemen ze meerdere criteria mee: de milieueffecten, de gezondheid van de consument, maar ook de sociale kosten. Een pak melk scoort slecht op CO2-uitstoot, terwijl cacao weer slecht scoort op werkomstandigheden.

Het idee van het onderzoek is dat iedereen voor zichzelf kan bepalen hoe hij/zij de ecologische, sociale kosten van een artikel beoordeelt. Wageningen en True Price bieden handvatten om dit weloverwogen te doen, door van zoveel mogelijk producten de kosten in kaart te brengen.

Maar is zo’n persoonlijke prijswijzer niet te vrijblijvend? Het lijkt effectiever om de milieu-impact van producten in euro’s om te zetten, in de vorm van een belasting op onttrokken waarde. De uitdaging is dan om onze belangrijke levensmiddelen zo milieuvriendelijk en sociaal te produceren dat de prijs laag blijft.

Meer lezen

Meer over het onderzoek
Watervoetafdruk
Belasting voor een betere wereld

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief