Hogesnelheidstrein als alternatief voor vliegen

Hogesnelheidstrein als alternatief voor vliegen?

In China kun je met de trein in vier uur van Peking naar Shanghai – sneller dan de Thalys of ICE. Een nieuw spoornet voor hogesnelheidstreinen zorgt dat in China meer reizigers vervoerd worden per trein, dan met binnenlandse vluchten. Is een hogesnelheidsnet ook in Europa een alternatief voor vervuilende korteafstandsvluchten?

De Chinese Fuxing-trein is in ieder geval minder vervuilend: hij gebruikt 90% minder energie per passagier dan een vliegtuig. En de snelheid? Een vliegtuig is weliswaar sneller, maar met de 400 kilometer per uur van de nieuwste Fuxing-modellen zou je toch in anderhalf uur in Parijs zijn. Een minpuntje is de prijs. In China kost een ticket drie keer zoveel geld als voorheen.

Hier ligt een uitdaging voor Europese politici. Zij kunnen belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaartindustrie beperken, en de samenwerking aangaan om een internationaal hogesnelheidsnet op te zetten.

Nu betalen we in Nederland over een treinticket 6% btw en over een vliegticket 0%. Wat als we treintickets naar 0% brengen en vliegen naar 19%? Of als de overheid überhaupt een rem zet op korteafstandsvluchten? Door dit soort maatregelen kan duurzaam reizen concurreren met vervuilende alternatieven en is het niet alleen voor rijken weggelegd.

Meer lezen

Tegenlicht: groene vliegtuigpioniers
Ongelijkheid door hoge ticketprijzen
Over de zuinigheid van hogesnelheidstreinen

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief