Het vliegen vliegt ons naar de keel V2

Waarom geen btw op vliegtickets?

Nederland wil in 2030 40% minder CO₂-uit te stoten, jaarlijks 4.000 kilo per inwoner. De Volkskrant maakte een handige klimaatteller, die laat zien op welke zaken je kunt besparen om dit doel te halen.

Wat opvalt, is dat je bij het schrappen van een verre vliegreis – naar Australië bijvoorbeeld – al direct op de jaarlijkse besparing van 4.000 kilo zit. Ter vergelijking: met kort douchen bespaar je 86 kilo, en met zuinig stoken 390. Vliegen is kampioen als het gaat om klimaat-impact. Hier ligt een verantwoordelijkheid voor ons als consumenten, die verder gaat  dan het aanvinken van de optie ‘CO₂-compensatie’. Kijk eens naar alternatieven: binnen Europa reis je snel met de trein en goedkoop met de bus.

Maar er ligt ook verantwoordelijkheid bij de politiek. Investeren in biobrandstof en zuinige modellen is niet genoeg, aldus vliegtuigbouwkundig ingenieur Paul Peeters. Internationaal zijn afspraken nodig over kleinere luchtvloten en een beperking van het aantal vluchten.

Het nieuwe kabinet verhoogt de btw op gezonde voedingsmiddelen en boeken. Terwijl vliegtickets van btw zijn vrijgesteld. Bovendien draait de luchtvaart op subsidies en belastingvoordelen, waaronder belastingvrije kerosine. Niet meer van deze tijd: we zullen moeten wennen aan een realistische prijs voor vliegtickets.

Meer lezen

Over het onderzoek van Paul Peeters
Tegenlicht: groene vliegtuigpioniers
De luchtvaart draait op belastingvoorwaarden en subsidies

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief